Stwardnienie rozsiane (SM) – Fizjoterapia

Stwardnienie rozsiane (SM) – czym jest stwardnienie rozsiane?

Jest to jedna z najczęściej występujących chorób układu immunologicznego. Wyróżniamy trzy postacie: rzutowo-remisyjną, wtórnie postępującą i pierwotnie postępującą.

Należy do grupy chorób dotykających tak zwanych „młodych dorosłych” ponieważ najczęściej diagnozowana jest u osób w wieku 20-40 lat. Najczęściej są to kobiety.

W przebiegu choroby dochodzi do uszkodzenia osłonki mielinowej włokien nerwowych, która to odpowiedzialna jest za impulsów nerwowych. Stwardnienie rozsiane uznawane jest za chorobę nieuleczalną. Jednak możliwe jest kontrolowanie jej przebiegu.

Cele fizjoterapii :

• poprawa ogólnej ruchomości ciała pacjenta oraz poprawa równowagi
  • poprawa koordynacji nerwowo-mięśniowej
  • zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • unikanie zbyt silnych obciążeń
  • reedukacja chodu pacjenta

Przy zastosowaniu metod i koncepcji jakimi są PNF i Bobath fizjoterapeuci mogą w znaczny sposób podnieść poziom jakości życia pacjentów chorujących na Stwardnienie rozsiadne.

W Wielkopolskim Centrum Fizjoterapii znaleźć można wielu fizjoterapeutów przeszkolonych właśnie w tych koncepcjach. Doskonale wiemy, jak ważna w SM jest znajomość choroby przez samego pacjenta i pełna świadomość pacjenta, że to jego decyzje pozwolą mu zachować lub poprawić jakość swojego życia mimo choroby. Wiele czasu poświęcamy na edukacje pacjenta na temat choroby. W Wielkopolskim Centrum Fizjoterapii możliwe jest również, aby fizjoterapeuta dojeżdżał bezpośrednio do chorego pacjenta.